Het imago van bedrijven en personen is kwetsbaar op het internet. Gelukkig zijn er trucs om online schade te beperken.

Eric Schmidt heeft weinig vertrouwen in het repareren van schadelijke publiciteit op het internet.

De bestuursvoorzitter van Google waarschuwde onlangs voor de langdurige negatieve effecten van ondoordachte blogs, posts of berichten op sociale-netwerksites. “Ik geloof niet dat de samenleving is doordrongen van de consequenties van het delen van zoveel informatie online”, stelt Schmidt in een interview met The Wall Street Journal.

Nieuwe indentiteit?

Negatieve, foutieve of gênante berichten op sociale netwerken kunnen je blijvend achtervolgen, meent de topman, die voor de toekomst dan maar één oplossing ziet: identiteitsverandering. Jonge mensen zouden volgens Schmidt makkelijker een nieuwe identiteit aan moeten kunnen nemen, om zo een breuk te maken met hun schadelijke online-reputatie.

Maar is een nieuw paspoort straks de enige manier? Volgens Fidan Dibrani, directeur van Internetiq, zijn er makkelijkere manieren om je imago online op te poetsen. Internetiq is gespecialiseerd in zoekmachine-optimalisering en SERM; search engine reputation management. “Een negatief bericht over jouw bedrijf op een site als Tros Radar is niet zomaar weggepoetst, maar het is wel mogelijk”, legt Dibrani uit.

Essentie van SERM is het bieden van tegenwicht aan negatieve berichten door positieve berichten. Dibrani: "Het is de kunst een negatief bericht weg te drukken van de eerste Google-zoekresultatenpagina."

Hoger in Google

Maar hoe kunnen bedrijven dat doen? Dibrani: "Door veel berichten te plaatsen, of te zorgen voor meer relevante hits, die hoger komen te staan dan de negatieve berichten." Voor personen die beter uit de Google-search wil komen, heeft Dibrani de volgende tips. "Mijn allerbelangrijkste advies; zorg dat je een LinkedIn-account hebt, die komt vaak bovenaan te staan, omdat deze gelinkt is aan je naam. Registreer je naam als domeinnaam, daarmee kun je ook veel hits genereren. Tenslotte scoren Twitter, Facebook en Hyves hoog, maar zorg dan wel voor neutrale berichten op deze sociale netwerken."

Volgens Dibrani kun je met veel energie negatieve publiciteit bestrijden. "Maar het blijft lastig, sommige hits zijn ontzettend hardnekkig omdat ze perfect aansluiten op de Google-zoekmachine. Het internet heeft bovendien het geheugen van een olifant, berichten verdwijnen nooit. Je bent soms volledig afhankelijk van de auteur of de webmaster, als die het bericht niet wil verwijderen, dan zit je er soms lange tijd mee opgescheept."

Scherm je profiel af

Bedrijven en individuen hebben steeds meer interesse voor hun online-imago, signaleert Mark Jansen, auteur van het boek Zoekmachinemarketing. "Reputaties worden steeds kwetsbaarder door het internet, zowel consumenten als werkgevers kijken eerst op het internet voordat ze de keuze maken over een nieuw product of werknemer."

Sinds zijn boek, dat in 2008 uitkwam, is er het een en ander veranderd. "Google is nog steeds de allerbelangrijkste zoekmachine, maar dat kan veranderen als een concurrent als Bing belangrijke allianties maakt met grote gsm-fabrikanten en grote spelers op gebied van navigatie. Steeds meer zoekopdrachten worden namelijk niet meer vanachter het bureau gedaan maar vanaf smartphones. Bovendien zoeken steeds meer mensen naar elkaar en raden ze elkaar producten aan direct via sociale websites als Facebook of Linkedin. Door je privé profielen op sociale sites af te schermen voorkomt je nare vermeldingen over jezelf in Google."

Opbouw website

"Zorg ook dat je website zo is opgebouwd dat Google kan bepalen waar deze over gaat, dat is een kwestie van goed gebruik van de programmeertaal HTML waarmee websites worden gebouwd ", stelt Jansen. Verder helpt het als andere websites naar jouw eigen website verwijzen, dan komt deze hoger in de Google-lijst. Met meerdere eigen websites kan je een negatief zoekresultaat op een andere website uit eerste pagina met zoekresultaten duwen. Dit is echter niet gemakkelijk en eigenlijk “Not done”.

Er zijn overigens grenzen aan reputatie-management, stelt Jansen. "Dat geldt ook voor de offline-wereld. Als je daar iets geks roept of zegt, zullen sommige mensen dat ook eeuwig onthouden. Het internet vergeet al helemaal nooit, dus denk heel goed na voordat je reageert op een bericht, of een dronken foto plaatst."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl